Každý den do jeho servisu přepravní služby přivážejí balíky, jejichž obsahem jsou tlumiče motokrosových a enduro speciálů. Už dlouho v tomto oboru platí, že na tlumiče je Hora. A ty už nejsou jen součástí motorek. Čím dál tím více se prolíná obor kol a motorek - a právě tlumiče - odpružení - jsou součástky, bez které se dnes neobejdou ani kola. Proto se Zdeněk Hora rozhodl rozšířit sortiment i na elektrokola, která ho osobně nadchla právě proto, že v terénní podobě se podobají jeho dosavadní prioritě - motorkám. Zdeněk Hora nám jako dobrovolník pomáhá ve dvorském cyklokroužku, který ve Dvoře Králové vedu, proto si budeme v rozhovoru tykat.
První otázka je zásadní pro pochopení skloubení motorek a elektrokol v jednom obchodě. Jak se celoživotní motorkář dostane k elektrokolům?
Ta cesta je přímější, než to na první pohled vypadá. Dlouhá léta se specializuji na opravu tlumičů motorek. Postupně se mi začaly v servisu objevovat tlumiče MTB a enduro kol, později také elektrokol. Výrobci tlumičů jsou vesměs stejní a technika obdobná. Občas se u mě objevila i opravdu hodně drahá a dobrá kola včetně elektrokol. Měl jsem možnost si je vyzkoušet a zjistil, že i pro kovaného motorkáře, jako jsem já, je to super alternativa, úžasná náhrada. Zamiloval jsem se do toho.
Není pochyb o tom, že je tlumič důležitou součástí těžkých motorek, které jezdí v terénu. Je funkční pérování stejně důležité i pro kola?
Vzhledem k tomu, že právě elektrokola jsou těžší než klasická kola a jejich terénní verze se čím dál více přibližují motorkám, tak i význam funkčního pérování u takových kol roste. Rovněž se stále více rozšiřuje kategorie kol sjezdových a enduro, které jsou také postaveny zejména na opravdu kvalitních tlumičích. A u skutečně dobrého kola s kvalitním odpružením je servis “tlumičů” zásadní pro komfort a využití plného potenciálu kola při jízdě v terénu.
Jak jsi se již u motorek dostal ke specializaci právě na tlumiče?
Po letech, kdy jsem se staral o své motorky, tak se mi tu a tam podařilo opravit "neopravitelné". A od té doby, když si kdokoliv nevěděl rady, tak přijel za Horou… Samozřejmě jsem ale nezůstal jen u samostudia a pokusů a omylů. Všimli si mě i samotní výrobci a pozvali mě na svoje specializovaná školení. Mám tedy nejvyšší certifikáty značek Marzocchi, Öhlins, pro kterou jsem jedním z několika málo servisních míst v republice a jediným v Královéhradeckém kraji. Značku Öhlins zatím příliš neznají cyklisté, ale to se postupně mění. Jezdí na ní kompletní špička různých motorkářských disciplín a firma významně expanduje i do cyklistiky. Tlumič zkrátka zůstává tlumičem a když firma dělá špičkový tlumič pro motorky, dokáže to i pro kola.
Ty nejsi ale jen opravář, ale sám na motorkách stále závodíš. V tvém obchodě jsou řady pohárů ze závodů. Jaká je tvoje hlavní disciplína a největší úspěchy?
Jsem úplně poslední Mistr republiky veteránů v Enduru z roku 2006. Od té doby už se plnohodnotné mistrovství republiky veteránů nejelo. Závodím ale stále a mezi veterány se mi nadále daří vyhrávat. Úplně stejně jako svých vlastních úspěchů si ale cením vítězství jiných závodníků na tlumičích, o které jsem se staral. A také vítězství závodníků mého vlastního teamu v mistrovství republiky.
Kteří závodníci svěřili své stroje do tvé péče?
Deset let jsem se staral o ty nejlepší závodníky z ČR včetně závodníků mistrovství světa. Mezi ně patří Jakub Horák, Milan Engel, David Čadek, Jára Romančík. V roce 2009 dokonce závodníci na mých tlumičích vyhráli úplně všechny kategorie mistrovství České republiky! Mohu se pyšnit cca 40 tituly Mistrů republiky na tlumičích MH (Moto Hora).
Kdo se objevoval v dresu tvého týmu?
V týmu bylo vždy od 2 do 6 závodníků a cílem nebylo až tak vítězit, ale absolvovat celý seriál Mistrovství republiky. Mezi mé borce patřil Svatoslav Bouček, který byl několikrát čtvrtý v republice. Mezi další úspěšné závodníky patří Milan Engel, ale je mezi nimi i nemojovák Radek Adam. Milan Engel na mnou servisovaných tlumičích několikrát absolvoval Rallye Dakar!
Podílel jsi se i na motoristickém sportu i u nás v regionu?
Patřil jsem mezi jádro teamu zdejších pořadatelů mnoha enduro závodů tady u nás. Zkrátka, když místní legenda Václav Vodochodský (ředitel a organizátor všech enduro závodů v DK, celoživotní motorkář) zavelel, vždy jsem byl na značkách a pomáhal jsem hledat a vytyčovat závodní trasy, značit, starat se o zázemí, zkrátka pomáhat, jak jen to šlo. A rozhodně to nebyly zanedbatelné akce! Tým okolo Vaška Vodochodského zde uspořádal hned 2x závody Mistrovství světa enduro a řadu dalších závodů a já jsem pyšný, že jsem mohl být u toho. Mezi nejpovedenější místa, která jsme objevili, patří i mezi enduristy velmi populární rokle nad nádražím, bažiny Nemojov, lom Kocbeře a mnoho dalších. Troufám si tvrdit, že i díky nim k nám závodníci moc rádi jezdili.
Zpět ke kolům: jaká elektrokola jsi se rozhodl prodávat?
Protože bych rád k elektrokolům přilákal ještě víc motorkářů jako jsem já, vybírám ta nejkvalitnější. A to italskou značku Fantic, která dělá zcela nekompromisní stroje. Doplní je kola značek Apache a Qayron, která se vyrábí v Úpici. To jsou velmi kvalitní kola a za rozumné peníze.
Jak by si měl zákazník elektrokolo vybrat?
U mne to je trochu jinak než v klasické cykloprodejně. Já se vždy nejdříve zeptám, zda ke mě přišel cyklista, nebo motorkář. A podle toho se odvíjí další výběr. Pokud přijde motorkář zvyklý na vysoký výkon motoru, těžké terény, rachot a rychlost, odvedu jej k nekompromisním kolům Fantic, které mají stavbu enduro kol, široké gumy a přední i zadní stavbu s vysokým zdvihem tlumení. K tomu patří i silná baterie a vysoký výkon elektromotoru. Na takovém kole si můžete naplno užít parádní sjezdy, nejtěžšími terény a do kopce vám pomůže elektromotor. Bohužel laici mají mnohdy pocit, že elektrokolo udělá všechno za ně. Je to však náročná fyzická sportovní činnost, která dává tělu řádně zabrat. Motorkáři to vědí, beztak mnozí z nich trénují kondici i na kolech. Když není člověk trénovaný, tak bude po pár hodinách ježdění na elektrokole unavený stejně jako na kole. Jen za sebou bude mít více kilometrů. Důležité pro mě zároveň je, že elektrokola jsou podstatně ohleduplnější k životnímu prostředí a tolerovanější veřejností než motorky. A přitom zážitek z jízdy může být hodně podobný!
A když k tobě dorazí cyklista?
Tak předpokládám, že rád vyráží na výlety do přírody, nebo na cestu do práce. Zkrátka člověk, který elektromotor ocení zejména v případech velkých stoupání, která mnoho lidí zlomí. Elektrokolo zkrátka mnoha lidem pomůže tam, kde se to každému zajídá. Lidé tak mohou do práce přijet nezpocení a na výletech dojedou dál, výš a s úsměvem. A těmto lidem nabídku kola levnější, která jim budou stačit a nezruinují peněženku.
V tvé nabídce zůstanou dále i čtyřkolky a motorky?
Ano, to je základ mé nabídky. Sportovní enduro motorky Sherco a motorky a 4kolky CFmoto. A to včetně záručního a čím dál důležitějšího pozáručního servisu.
Čtyřkolky vnímáš jako sportovní, nebo pracovní nástroj?
Dříve na blbnutí, dnes to často mají lidé u domu jako pracovní univerzální stroj. Čtyřkolky si masivně kupují myslivci, zemědělci, obce, je to podstatně univerzálnější než jezdit traktorem. Čtyřkolky masivně nahradily zejména domácí traktůrky. Na čtyřkolky jsou nyní dostupné řady nástaveb, jako jsou sekačky, mulčovače, posypové vozíky, lze připřáhnout i vozíky s velkou i malou korbou. Řada dalšého příslušenství - kufry, držáky. Určitě je čtyřkolka jednoznačně lepší variantou než zahradní traktůrky. A nezapomeňme také na rekreační využití. Čtyřkolky mají SPZ, takže s tím lze i do běžného provozu. Druhým typem jsou velké expediční čtyřkolky.
Děkuji za rozhovor Jan Holan
Zdroj: https://www.zvicinatv.cz/podnikani/do-nemojova-za-zdenkem-horou-jezdi-profesionalove-z-cele-republiky.html?fbclid=IwAR0T3tRGCHkbMwuGcmO0yGzeSvXCnb7AGhY4GgWyOkG5zY5ZP8_xwjMY7TE